söndag 10 maj 2009

De - Dem när ska det vara vad?

Ibland känner jag verkligen att jag skulle vilja vara en grammatikfröken så att jag kunde förklara grammatikregler på ett bra sätt.

Men jag försöker ändå (som novisen vid spisen)

DE är subjektsform vilket innebär att ordet syftar på personer som GÖR något

DEM är objektsform och det innebär att ordet syftar på personer som det HÄNDER NÅGOT med.

Exempel när det gäller DE

  • De går i skolan.
  • De önskar sig julklappar
  • De vill veta mera

När det gäller DEM, så står det ofta ord som åt, till,  för eller av innan det ska vara ordet DEM (objektsformen):

  • Mamma lagade frukost åt dem
  • Han gav böcker till dem
  • Fröken läste för dem
  • Vi vinkade av dem

Det kan också ofta bara stå ett verb strax före DEM men det är tydligt att det är ett annat ord som är subjekt

  • Vi (subjekt) ska hjälpa dem
  • Jag (subjekt) önskar dem allt gott

Det kan stå ett verb före subjektet men det är solklart att ordet ska vara ett subjekt och då ska det vara DE

  • Springer de snabbt?
  • Nu skickar de in sina deklarationer.

Jag hoppas att detta kanske hjälpte lite

1 kommentar:

iRONFiSTER sa...

Fråga mig inte hur jag hittade hit när jag sökte på något helt annat, men jag tänkte att jag kan dela med mig av en tumregel:

DE kan alltid ersättas av VI,
DEM kan alltid ersättas av OSS.

"Vart ska de gå?" vs. "Vart ska vi gå?"
-Vart ska oss gå låter inte helt hundra...

"Dem kan man lita på." vs. "Oss kan man lita på."
-"Vi kan man lita på." är inte helt hundra...