Ja varför ska man det egentligen? Ett sätt att se på saken är att man med hjälp av forskning vill:
- Beskriva
- Förklara
- Predicera (förutsäga)
- Kontrollera
olika fenomen. Om man är mer böjd åt kvalitativ forskning brukar man säga att man vill förstå någonting, men jag tycker att det ligger i samtliga begrepp ovan.
Den lilla beskrivningen ovan kan man också se som en "ordning" i hur man genom att det finns mer och mer kunskap i ett ämne kan förstå och påverka mer och mer. Låt oss tänka kring mitt ämne "Barnspråk".
Det första man gärna vill göra är att beskriva hur barn lär sig prata, vilket som är den typiska gången för barn och om det finns alternativa sätt? Efter ett tag upptäcker man ju att barn varierar kraftigt i exempelvis hur tidigt de börjar prata.
Sedan faller det sig naturligt att man gärna vill förstå och förklara varför denna variation uppkommer, vilka faktorer som påverkar hur mycket och hur tidigt barn pratar.
Om man har den minsta läggning för att försöka lösa praktiska problem hamnar man därefter lätt i frågan om hur man ska kunna förutsäga (predicera) vilka barn som löper risk för att få allvarligt försenat tal.
Om man kan veta vilka barn som löper en risk för problem vill man ju gärna försöka hjälpa dem, genom att kunna påverka, kontrollera deras utveckling lite.
Man kan ju också säga att under det att man arbetar med de olika "delarna" eller "syftena" med forskning så utarbetar man en
teori. Detta är nu inte i fallet ovan någon teori på något övergripande sätt utan snarast en
mikroteori om ett avgränsat fenomen och vad som påverkar detta.