måndag 22 december 2008

Etik - take three

Detta inlägg handlar om att våga stå för sina resultat.
Du har gjort en studie
Du har använt en bra och genomtänkt metod
Du har samlat in representativa data
Du har tydliga resultat

Allt frid och fröjd ... nej inte helt säkert. Då hamnar du i situationen att du måste stå för dina resultat.

Du kanske har jämfört olika pedagogiska metoder och en utmärker sig för att prestera dåligt ... säg när det gäller läsförmåga.

Törs du då räta på ryggen och säga att mina resultat talar för att det är problem med metoden A ...

Ja, det är det du måste göra som forskare. Om du har gjort en bra undersökning så måste du efteråt kaxa upp dig och stå för dina fynd även om det kan kännas obehagligt.

Detta är också en del av forskningsetiken:

Att inte dölja eller förringa resultat du fått och som det finns anledning att fästa tilltro till.

söndag 21 december 2008

Varför forska?

Ja varför ska man det egentligen? Ett sätt att se på saken är att man med hjälp av forskning vill:
  • Beskriva
  • Förklara
  • Predicera (förutsäga)
  • Kontrollera

olika fenomen. Om man är mer böjd åt kvalitativ forskning brukar man säga att man vill förstå någonting, men jag tycker att det ligger i samtliga begrepp ovan.

Den lilla beskrivningen ovan kan man också se som en "ordning" i hur man genom att det finns mer och mer kunskap i ett ämne kan förstå och påverka mer och mer. Låt oss tänka kring mitt ämne "Barnspråk".

Det första man gärna vill göra är att beskriva hur barn lär sig prata, vilket som är den typiska gången för barn och om det finns alternativa sätt? Efter ett tag upptäcker man ju att barn varierar kraftigt i exempelvis hur tidigt de börjar prata.

Sedan faller det sig naturligt att man gärna vill förstå och förklara varför denna variation uppkommer, vilka faktorer som påverkar hur mycket och hur tidigt barn pratar.

Om man har den minsta läggning för att försöka lösa praktiska problem hamnar man därefter lätt i frågan om hur man ska kunna förutsäga (predicera) vilka barn som löper risk för att få allvarligt försenat tal.

Om man kan veta vilka barn som löper en risk för problem vill man ju gärna försöka hjälpa dem, genom att kunna påverka, kontrollera deras utveckling lite.

Man kan ju också säga att under det att man arbetar med de olika "delarna" eller "syftena" med forskning så utarbetar man en teori. Detta är nu inte i fallet ovan någon teori på något övergripande sätt utan snarast en mikroteori om ett avgränsat fenomen och vad som påverkar detta.

Litteraturproblem - lagom med litteratur?

Det är svårt att hitta relevant vetenskaplig litteratur för ditt ämne ...

1) Sök i vetenskapliga databaser efter artiklar med abstract (sammanfattning) där det framgår att författarna genomfört en empirisk studie eller review (litteraturöversikt).

2) Arbeta med indexerarnas Key words (be gärna en bibliotekarie om hjälp för att hitta lämpliga key words för ditt ämne.

3) Var sparsam med referenser till historiska översikter, lagtexter, förordningar, läroplaner, läroböcker, debattartiklar och populärvetenskapliga artiklar, samt artiklar från vetenskapliga tidskrifter som inte är empiriska studier eller litteraturöversikter.

4) Om du har svårigheter att hitta nog många artiklar så formulera om ditt ämne litegrann. Se vad som finns om du tittar lite utanför det skolämne eller åldersgrupp du intresserar dig för. Se vad som finns om du tittar efter andra metoder.

5) Om du hittar för många artiklar - smala av ditt ämne med hjälp av exempelvis ovanstående ord.