Tack för att jag har fått förmånen att vara er handledare. Att handleda är bland det roligaste man kan göra som universitetslärare (tycker i alla fall jag). Det innebär ju att följa människor som har en idé fram till dess de undersökt och uttryckt denna idé i ett färdigt arbete.
För mig är det intressant för att jag får lära mig om så många nya ämnen och just att följa processen i tänkandet är väldigt fascinerande. Jag hoppas ni går vidare i livet med lite mer kunskaper och självsäkerhet när det gäller ert yrke och skrivande och jag hoppas ni kan tillämpa de kunskaper ni fått i kursen självständigt arbete på olika sätt.
Dessutom hoppas jag att erfarenheten att skriva inte har varit alltför avskräckande så att ni (helst) gärna grabbar pennan för att utreda, undersöka och tycka om saker och ting.
Hälsningar
- Eva
lördag 16 maj 2009
söndag 10 maj 2009
Konst, forskning, etik och politik
Denna lilla text kommer inte att handla så mycket om skrivråd som det brukar i denna blog. I denna text tänkte jag istället behandla mina tankar kring den etikdiskussion som pågått under våren kring speciellt konstfackstudenternas projekt.
Efter att ha läst Anna Odells berättelse kring bakgrunden till sitt konstverk (det fejkade självmordsförsöket och intagningen på en psykiatrisk akutmottagning) tycker jag att hon gjort ett genialt konstverk. Konstverket är en iscensättning av hennes eget tidigare (för 10 år sen eller mer) självmordsförsök och vad hon då upplevde. Konstverket illustrerar att vi nu, när hon är frisk, lyssnar på henne, medan att hon då, när hon verkligen utsattes för tvångsvård inte blev hörd. Det är ett starkt konstverk och djupt gripande. Dessutom riktar konstverket en knivskarp udd av kritik mot en samhällsinstitution, och det är något jag tycker konst ofta gör för lite av i dessa dagar. Jag hoppas att Anna Odell inte får något rättsligt efterspel till det hon gjort, för konst av detta slag tycker jag på ett viktigt sätt kompletterar det vi kan tillföra genom forskning (med våra etiska regler).
När jag har funderat kring konstnären NOGs verk så tycker jag också att det konstverket har en viktig politisk udd. Den handlar ju om VEM som äger det offentliga rummet? Och vad händer om vi gör det offentliga rummet till vårt? (Och på ett sätt, varför skulle det inte vara det?) Även det är viktig politisk konst i mina ögon.
Däremot har jag fortfarande en stark kritik gentemot den DI student som läste porrnoveller för småbarn för något år sedan. Där tycker jag att etiska principer om att skydda svagare personer exempelvis finns som bakgrund till mina invändningar. Dessutom kan jag inte se något av politisk kritik som skulle kunna rättfärdiga konstverket.
Sammantaget kan jag tycka att konst är viktig för att den kan lyfta fram saker som vi genom forskning ibland inte har möjlighet att komma åt. Och dessutom lyfter ibland konsten frågor till diskussion på ett sätt som samhällsforskare bara kan drömma om. Jag tycker däremot att man alltid, även när det gäller konst, ska tänka på effekterna för tredje man och att de inte ska komma till skada.
Tabeller och Figurer
För det första - vad är en tabell? Jo en tabell ser lämpligen ut på följande vis (se Tabell 1).
Tabell 1. Nätbaserad hälsogemenskap på olika webbplatser.
Och hur ser då en figur ut? (Se Figur 1).
Figur 1. Andel substantiv, attribut och adverb i tre olika typer av texter.
Ovan här så ville jag alltså illustrera att en tabell innehåller bokstäver och siffror och helst bara vågräta linjer. Tabellrubriken skrivs OVANFÖR tabellen på det sätt som illustreras.
En figur kan vara (som ovan) ett stapeldiagram, men det kan också vara kurvor, cirkeldiagram, "paj-diagram" eller inprickade värden i ett koordinatsystem (för att nämna några). Även foton, kartor och teckningar kallas för figurer i vetenskapliga texter. Figurrubriker skrivs till skillnad från tabellrubriker UNDER figuren.
Lägg också märke till att man måste hänvisa till tabeller och figurer i den löpande texten, samt förklara det viktigaste innehållet i tabellen eller figuren i text (vilket jag nu inte gjorde ovan).
När ska man då använda tabeller och figurer?
Här gäller rörighetstumregeln.
När din TEXT börjar bli rörig (med exempelvis för mycket siffror) - Gör en TABELL.
När din TABELL börjar bli rörig - Gör en FIGUR.
Ibland kan man ju också vilja att göra en slående illustration till något, och det är OK. Lite fånigt blir det i vissa fall när det man vill illustrera lika väl kan skrivas ut (undvik det då), som om man exempelvis gör ett stapeldiagram för att illustrera att i studien deltog 14 flickor och 12 pojkar.
De - Dem när ska det vara vad?
Ibland känner jag verkligen att jag skulle vilja vara en grammatikfröken så att jag kunde förklara grammatikregler på ett bra sätt.
Men jag försöker ändå (som novisen vid spisen)
DE är subjektsform vilket innebär att ordet syftar på personer som GÖR något
DEM är objektsform och det innebär att ordet syftar på personer som det HÄNDER NÅGOT med.
Exempel när det gäller DE
När det gäller DEM, så står det ofta ord som åt, till, för eller av innan det ska vara ordet DEM (objektsformen):
Men jag försöker ändå (som novisen vid spisen)
DE är subjektsform vilket innebär att ordet syftar på personer som GÖR något
DEM är objektsform och det innebär att ordet syftar på personer som det HÄNDER NÅGOT med.
Exempel när det gäller DE
- De går i skolan.
- De önskar sig julklappar
- De vill veta mera
När det gäller DEM, så står det ofta ord som åt, till, för eller av innan det ska vara ordet DEM (objektsformen):
- Mamma lagade frukost åt dem
- Han gav böcker till dem
- Fröken läste för dem
- Vi vinkade av dem
Det kan också ofta bara stå ett verb strax före DEM men det är tydligt att det är ett annat ord som är subjekt
- Vi (subjekt) ska hjälpa dem
- Jag (subjekt) önskar dem allt gott
Det kan stå ett verb före subjektet men det är solklart att ordet ska vara ett subjekt och då ska det vara DE
- Springer de snabbt?
- Nu skickar de in sina deklarationer.
Jag hoppas att detta kanske hjälpte lite
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)