Ibland har studenter missuppfattningen att litteraturgenomgången som jag brukar kalla "introduktionen" ska vara en historisk genomgång, redogöra för lagar och förordningar eller kanske diagnoser. På lärarutbildningar är det ofta läroplaner man vill hänvisa till.
I värsta fall så kan en uppsats som ska handla om tobakens skadeverkningar börja med att Columbus upptäckte Amerika eller en uppsats om skolan börja med folkskolans inrättande. Jag vill bara rekommendera att dessa historiska utsvävningar (hur intressanta de än kan vara) hålls korta om man nu inte skriver om historia.
Likaså gäller det lagar, förordningar och läroplaner. De är ju oftast ramverk och säger ganska lite om hur man ska hantera den praktik man jobbar i. Även när det gäller dessa ämnen är det bra om texterna är kortfattade om man nu inte speciellt studerar lagar, förordningar och läroplaner.
Diagnoser är ett annat populärt tema. Om man skriver om läs- och skrivundervisning blir man lätt sugen på att skriva mer om orsaker till dyslexi exempelvis. Detta är det tredje temat som bör behandlas kortfattat om man nu inte författar en uppsats om något mer åt specialpedagogikhållet.
lördag 6 december 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar