Man kanske kan tänka så här: Analys är något du gör när du försöker förstå någonting ...
- Du kan analysera litteratur - då är det en litteraturanalys
- Du kan analysera bilder - då är det en bildanalys
- Du kan analysera intervjuer - då är det en textanalys
- Du kan analysera lärobokstexter - då är det en textanalys
- Du kan analysera siffror du fått fram med en enkät - då är det en statistisk analys
- ... och det finns säkert fler sorter ...
När du skriver en uppsats där du varit ute och undersökt något ute i verkligheten så brukar du aldrig skriva att du gör en litteraturanalys (även om du faktiskt gjort det i din Introduktion till uppsatsen)
Jag brukar rekommendera att studenterna skriver ett litet stycke i metodavsnittet i uppsatsen som heter Analys (av intervjuer, bilder, lärobokstexter, statistik) eller vad det nu är fråga om. Där ska man beskriva HUR man analyserat. Det ska alltså stå i analys avsnittet om man haft något speciellt analyssystem, vilka begrepp man jobbat med, om man sökt "signifikanta yttranden" eller vilka statistiska mått och metoder man använt. (vad som nu passar)
Resultatavsnittet skulle egentligen lika väl kunna heta "resultat av analysen" ... men jag tycker att det duger bra att bara kalla det Resultat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar